مقالات

تخته وایت برد

تخته وایت برد

صفحه وسیعی است از جنس شیشه یا ورق وایت برد که برای نوشتن استفاده می شود.

برای نوشتن بر روی این صفحه از ماژیک‌های مخصوص استفاده می‌شود که بعد از نوشتن می‌توان به وسیله تخته پاک کن که از جنس ابر است ان را پاک نمود.

اولین وایت بردها از جنس ملامین بودند که نسبت به تخته گچی بسیار پر هزینه تر بودند ولی به مرور زمان سطح وایت بردها لکه دار می‌شد به همین خاطر از روش جدیدی برای تولید وایت برد استفاده شد. که یک ورق مغناطیسی را لعاب می‌دادند و از آن برای نوشتن استفاده می‌کردند.

این کار باعث شد هزینه تولید کمتر و طول استفاده بسیار زیاد تر نسبت به تولیدات قدیم شود.

نسل سوم وایت بردها از پاشیده شدن پورسلین بر روی فولاد به وجود امد.

این نوع صفحه‌ها دارای کیفیت بسیار بالا و ضمانت مادام العمر می‌باشد. از این نوع وایت بردها بیشتر در مراکزی بهره می‌برند که از وایت برد زیاد استفاده می‌شود.

این نوع تخته‌ها به دلیل استفاده از مواد کیفیت بالا دارای هزینه زیادی هستند.

این نوع وایت برد را به نام وایت برد سرامیکی در بازار می‌توان تهیه کرد.

نسل چهارم وایت برد از صفحه فورمیکا تولید شده است. این وایت برد دارای چند لایه است لایه اول از جنس پلی استر است که با رنگ سرامیکی پوشیده شده است.

که نوشتن و پاک کردن ان خیلی به راحتی انجام می‌شود. لایه دوم فورمیکا از جنس یونولیت است که دارای سبکی و مقاومت بسیار بالایی است.

لایه سوم وایت برد فورمیکا ام دی اف است که این سه لایه به هم دیگه پرس می‌شود و باعث به وجود امدن وایت برد فورمیکا می‌شود.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف این تخته صفحه غیر مغناطیسی آن است.

یکی از مواردی که باعث می‌شود تخته وایت برد دارای عمر زیادی باشد زهوار به کار رفته در آن است.

وایت برد دو نوع زهوار دارند. یکی زهوار ام دی اف و دیگری آلومینیوم.

مزیت زهوار ام دی اف زیبایی ان است ولی دوام بسیار کمی دارد. در مقابل زهوار آلومینیوم زیبایی بسیار کمی دارد ولی عمر بسیار بالایی دارد.

به صورت کلی به تخته‌ای که بتوان برای نوشتن روی آن از ماژیک وایت برد استفاده کرد تخته وایت برد گفته می‌شود، که مدل‌های مختلفی دارد که در بالا به صورت مختصر به چند نمونه از آن اشاره کردیم.

تخته وایت برد به طور کلی از چند جز صفحه اصلی رویه زهوار دور و صفحه پشتی که بیشتر برای استحکام صفحه استفاده می‌شود و نقش نگهدارنده صفحه اصلی را داراست.

جنس صفحه اصلی وایت برد عمدتاً از فلز می‌باشد و امروزه بیشتر از ورق‌هایی استفاده می‌شود که خاصیت مغناطیسی داشته باشند تا بتوان از مگنت برای چسباندن نوشته‌ها و اعلان ها و … استفاده کرد.

همچنین می‌توان تخته پاک کن‌های مگنتی را نیز با آن نگهداری کرد که برای پاک کردن نوشته‌ها بسیار کارامد است و دسترسی سریع‌تری به تخته پاک کن دارد.

رنگ‌های مورد استفاده در تخته وایت برد نیز متفاوت است و از کیفیت‌های متفاوتی برخوردار است که این رنگ‌ها باید دارای قابلیت خاصی باشند.

به طور مثال تا حدودی ضدخش باشند و به راحتی زخمی نشوند دارای سطح صیقلی و صاف باشند تا براحتی ماژیک روی آن حرکت کند. پس لز مدتی رنگ ترک برندارد و از صفحه فلزی جدا نشود و پوسته نکند و بر اثر تماس با الکل رنگ از بین نرود زیرا ماژیک‌های وایت برد حاوی الکل و برخی مواد آلی هستند که می‌توان روی برخی رنگ‌ها تأثیر گذار باشد.

قسمت دیگر تخته وایت برد که به آن اشاره کردیم صفحه پشتی آن است که نقش نگهدارنده صفحه را ایفا می‌کند که اغلب از جنس فیبر می‌باشد. زیرا علاوه بر سبکی و کم حجم بودن دارای مقاومت لازم می‌باشد. که معمولاً با چسب به صفحه اصلی متصل می‌شود. جز دیگر تخته وایت برد که از نظر زیبایی و نمای ظاهری بسیار تأثیر گذار است زهوار دور آن می‌باشد که می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد.

اما همانگونه که قبلاً اشاره شده بیشتر از جنس آلومینیمی و چوبی می‌باشد که امروزه به دلیل استحکام بیشتر از جنس آلومینیم استفاده می‌شود که با توجه به سلیقه و نیاز مشتری و مصرف کننده به صورت زهوار پهن یا باریک تولید و عرضه می‌شود.

تخته‌های وایت برد اغلب با بست‌هایی که از بالا دارند به دیوار متصل می‌شوند که اغلب از بست‌ها وآویزهای معمولی استفاده می‌شود.

از اجزای دیگر تخته وایت‌برد می‌توان به جاماژیک و تخته پاک کن اشاره کرد که به پایین تخته وایت برد متصل می‌شود و اغلب از جنس زهوار دور وایت برد می‌باشد که همان آلومینیمی است.

گاهی اوقات به دلیل کمبود جا و یا اصلاً نبود جای کافی برای اتصال تخته وایت برد به دیوار از پایه استفاده می‌شود که پایه‌های تخته وایت برد نیز مدل‌های گوناگون و متنوعی دارد.

ساده‌ترین آن پایه‌های ثابت هستند که از چارچوب فلزی رنگ شده ساخته شده اند که با بست تخته وایت برد را نگه می‌دارند.

اما مدل‌های پرکاربردتر آن پایه‌های قابل تنظیم هستند که علاوه بر پیچ تنظیم برای نگهداری وایت برد تغیر سایز داده و می‌توان وایت برد با ابعاد مختلف را روی آن سوار کرد و همچنین چرخدار می‌باشند که در صورت نیاز می‌توان تخته وایت برد شیشه‌ای را براحتی جابجا کرد.

مدل دیگر پایه‌ها، پایه‌های گردان هستند که مخصوص وایت برد دو رو می‌باشد. وایت برد دو طرفه همان طور که از اسمش پیداست قابلیت نوشت در دو طرف را داراست و در مکان‌هایی که فضای کمی دارند ولی احتیاج به تخته وایت برد بزرگ دارند استفاده می‌شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید